برای درمان شپش سر از کجا شروع کنیم؟

شرکت سمپاشی برای شپش
  • فهرست مطالب

     اگر متوجه شوید که فرزندتان شپش سر دارد کاملا طبیعی است که احساس خطر یا ناراحتی کنید. فکر کردن به وجود انگل های ریز در موهای فرزند شما می تواند منجر به وحشت و تصمیمات عجولانه شود. ولی وقتی بدانید شپش سر عامل انتقال بیماری نیست و خارش تنها مشکل اصلی سلامتی است، می توانید استرس کمتری داشته باشید. همچنین توجه داشته باشید که درمان شپش سر آنچنان سخت نیست. در این مقاله با روش های رفع کردن شپش آشنا می شوید.

     

    phone kin

    شعبه شمال 

    ۲۲۹۵۰۸۷۷


    phone kin

    شعبه غرب

    ۴۴۵۵۷۰۹۲


    phone kin

    شعبه شرق

    ۳۳۸۳۲۱۷۱


    phone kin

    شعبه جنوب

    ۵۵۴۱۱۰۹۶


    phone kin

    پشتیبانی

    ۰۹۹۰۶۲۸۱۴۸۱

    دانلود اپلیکیشن کیان پاک

    bazaar icon min 1

    direct android min

    محل زندگی شپش سر

     

    شپش سر در کودکان ۳ تا ۱۱ ساله شیوع بیشتری دارد. این حشرات در موی دختران بیشتر از پسران یافت می شوند، البته در مواقعی که سطح بهداشت محیط پایین باشد، این حشرات در موی سر مردان نیز به ادامه حیات خود ادامه می دهند.

    توجه داشته باشید که شپش سر در همه نوع مویی مانند فر،صاف،رنگ شده یا طبیعی می تواند زندگی کند. اما معمولا تخم ریزی آنها در مو های فر و پر پشت بیشتر از صاف و کم پشت است.

    علاقه ای که شپش به موهای دختران نسبت به پسرها دارد از این جهت می باشد که دخترها نسبت به پسران دارای موهای بلند و پرپشت تری هستند. از این رو شپش به راحتی در موهای بلند تخم گذاری می کند.

     

    درمان شپش سر

     مراحل درمان شپش سر

    مرحله ۱: نحوه انتشار شپش سر را بدانید

    در ابتدا و قبل از شروع درمان شپش سر بایستی بدانید که چگونه کودک شما به شپش سر مبتلا شده است. این اطلاعات باعث می شود تا پس از رفع کردن شپش از سر فرزندتان، دوباره گرفتار حمله شپش ها به سرش نشوید.

    توجه داشته باشید که شپش سری که وارد سر انسان می‌شود پرواز نمی‌کند و تنها حرکت جهشی دارد.

    شپش در موی حیوانات خانگی نمی تواند زندگی کند و ارتباطی به بهداشت شخصی ندارد. شایع ترین راه انتشار شپش از طریق تماس سر به سر است. این بدان معنی است که کودک شما سر کسی را که شپش سر دارد، لمس کرده باشد یا شپش بالغی به شکل جهشی به سر او منتقل ده باشد. این اتفاق ممکن است در طول ورزش، مهمانی یا زمان بازی در مدرسه رخ دهد.

    از دیگر راه های اصلی برای ابتلا به شپش سر، به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی مانند کلاه، برس مو و لوازم جانبی مو که سر را لمس می کند می باشد. شپش سر باید هر ۱۲ تا ۲۴ ساعت یک بار از خون انسان تغذیه کند، بنابراین نمی تواند بیش از یک روز دور از سر انسان زنده بماند.

    مرحله ۲: مشکل را کنترل کنید

    زمانی که کودک شما مبتلا به شپش سر می‌شود، باید اقداماتی را برای جلوگیری از انتشار شپش به سایر اعضای خانواده انجام دهید. جلوگیری از ابتلاء باقی اعضای خانواده مهمتر از درمان شپش سر است. برای این کار موارد زیر را رعایت کنید.

    • از در آغوش گرفتن یا سایر تماس های نزدیک با فرد مبتلا خودداری کنید.
    • موهای سر سایر کودکان و بزرگسالان خانواده را برای وجود شپش بررسی کنید.
    • اگر یکی از اعضاء خانواده برای مدتی به شپش سر مبتلا شده است، باید تمام خانواده شما برای جلوگیری از آلودگی مورد درمان قرار بگیرید.
    بخوانید!
    شپش سر چه آسیبی به انسان می زند؟

    توجه داشته باشید تمامی خانه شما خصوصا وسایلی که با سر در تماس بوده اند را باید با آب داغ و مواد ضدعفونی شسته شوند. شستن محلفه ها،روبالشی،پتو،لباس ها با آب داغ و مواد ضدعفونی کننده مهمترین مواردی است که در درمان شپش سر باید توجه داشته باشید.

    از بین بردن شپش سر

    مرحله ۳: چرخه زندگی شپش سر را بشناسید

    برای درمان شپش سر باید در خصوص چرخه زندگی این حشره آگاهی لازم را به دست آورید. این کار کمک زیادی به نابودی آن خواهد کرد.

    تخم شپش سر (رشک) : این تخم  محکم به پایه مو می چسبد. ممکن است شبیه شوره سر به نظر برسد، اما اگر آنها را با ذره بین بررسی کنید، می بینید که بیضی شکل هستند و صاف نیستند.

     لاور: رشک ها لاروهایی را تولید می کنند که رنگ آن سفید مایل به خاکستری است که در این مرحله راحت تر می‌توان آنها را نابود کرد. شپش سر بالغ به رنگ قهوه ای مایل به زرد است و می تواند به سرعت در امتداد مو یا در سراسر پوست سر حرکت کند.

    مرحله ۴: تخریب زیستگاه را در نظر بگیرید

    شپش برای زنده ماندن نیاز به میزبان انسانی دارد. به همین دلیل نیاز به جای تاریک در کف سر دارند. به عبارتی دیگر اگر مو از بین برود، شپش سر نیز از بین رفته است.

    در حالی که کوتاه کردن موی کودک ممکن است یک راه حل افراطی به نظر برسد، اما بهترین و اصلی ترین راه ممکن است. اما اگر فرزند شما این قدر منطقی نیست که راضی به کوتاه کردن موی خود شود، باید از درمان های دارویی استفاده کنید.

    مرحله ۵: نحوه عملکرد درمان شپش سر بدون نسخه را بیاموزید

    اولین خط دفاعی شما در درمان شپش سر اقدامات بدون نسخه OTC است که معمولاً به شکل شامپو ارائه می شود. معمولا در سطح بازار طیف گسترده ای از این‌ محصولات ارائه می‌شود که تفاوت اصلی بین آنها در ماده موثره و اینکه چه مراحلی از شپش سر را از بین می برد است. اکثر درمان‌های OTC شپش سر، شپش‌ها را از بین نمی‌برند، بنابراین ممکن است برای کشتن پوره‌ها پس از بیرون آمدن، استفاده دوم لازم باشد.

    مرحله ۶: درمان را طبق دستورالعمل اعمال کنید

    یکی از دلایلی که درمان بدون نسخه شپش سر موثر نیست این است که طبق دستورالعمل استفاده نمی شود. والدین ممکن است تصور کنند که با یک دوز استفاده از این شاپوها باعث خلاص شدن از شر شپش می شود، اما این تصور اشتباهی است.

    زیرا معمولا هر فردی به دو دوز استفاده از این داروها نیاز دارد تا تمامی رشک ها از سر و تار مو جدا شوند. نابودی تخم شپش بسیار سخت تر از از بین بردن شپش بالغ می باشد.

    بخوانید!
    روش کاربردی برای ریشه کنی صد درصدی شپش

    توجه داشته باشید که اگر به درستی از این شامپوها استفاده کرده باشید، پس از اولین استفاده، نباید شپش های بالغ را مشاهده کنید.

    دفع کردن شپش

    نکات مهم برای خلاص شدن از شر شپش سر

    به دنبال کمک حرفه ای از متخصص سمپاشی باشید

    برخی از والدین به درمان های خانگی برای این حشره مانند روغن درخت چای، سس مایونز، روغن چریش، سرکه، اسپری سالین و بسیاری دیگر روی می آورند. این درمان ها کثیف و وقت گیر هستند و با شواهد علمی پشتیبانی نمی شوند. اگر درمان OTC را امتحان کردید که جواب نداد و مطمئن هستید که فرزندتان مجدداً آلوده نشده است، از متخصص شرکت سمپاشی کیان پاک کمک بگیرید.

    این احتمال وجود دارد که با نوعی از این حشره مواجه باشید که به محصول درمانی شما مقاوم است. برای درمان شپش سر با پزشک اطفال خود مشورت کنید یا با یک متخصص پوست کودکان تماس بگیرید.

    توجه به رشک ( تخم شپش )

    به طور کلی، اگر سه هفته پس از درمان شپش سر هیچ لاور یا شپش بالغی را در سر مشاهده نکردید، می توان تصور کرد که آنها از بین رفته اند.

    توجه داشته باشید که رشک ها اگر زنده باشند تا سه هفته بعد از درمان داخل سر مشاهده خواهند شد. اگر در این مدت هیچ لاور دیگه ای مشاهده نشد، اما همچنان رشک ها به مو‌چسبیده بودند، نگران نباشید زیرا معمولا این تخم های چسبنده دیرتر از ساقه مو جدا می‌شوند.

    بهترین راهکار آن است که با یه شانه دندانه ریز، دونه دونه موها را شانه زده تا تخم ها از ساقه مو حدا شوند. معمولا ممکن است رشک ها برای مدتی در مو باقی بمانند.

    توجه به خارش مکرر

    متأسفانه، هیچ عامل بازدارنده برای این حشره وجود ندارد که از ابتلای مجدد فرزند شما به شپش جلوگیری کند. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که برای خاراندن سر مشکوک هوشیار باشید.

    خارش یک واکنش آلرژیک به مواد شیمیایی موجود در بزاق شپش است. همه بچه‌ها بلافاصله خارش را تجربه نمی‌کنند، اما اگر قبلاً شپش سر داشته‌اند، به احتمال زیاد زودتر خارش را شروع می‌کنند. تشخیص زودهنگام این رفتار و درمان آن به شما کمک می کند تا از ریشه مشکل این حشره جلوگیری کنید.

    جمع بندی:

    در مواقعی که وجود شپش را در سر خود یا فرزندانتان احساس کردید، قبل از هر اقدامی که باعث خستگی وترس بیشتر شما شود، از مشاوره استفاده کنید. متخصصین شرکت سمپاشی کیان پاک در خصوص انواع روش های درمان شپش سر اطلاعاتی را به شما انتقال می دهند. شما می توانید با تجزیه و تحلیل این اطلاعات بهترین انتخاب را کنید.

    امتیاز شما به این مقاله ؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    09906281481