سمپاشی بید فرش + روش های از بین بردن بید فرش

از بین بردن بید فرش
  • فهرست مطالب

    بسیاری از ما این روزها در خانه‌های خود با مشکل بید فرش مواجه هستیم. بید فرش که نام علمی آن Tineola bisselliella می‌باشد، در جاهای تاریک و مرطوب و یا در ریشه الیاف همچون فرش تخم گذاری می‌کند. جالب است بدانید در مدت زمان ۱۴ الی ۲۱ روز بیش از ۱۰۰ تخم از این پروانه‌ کرم رنگ که به طور متوسط اندازه‌ای در حدود ۱۱ میلی متری دارد به جا می‌ماند. به همین منظور سمپاشی بید فرش در زمان مناسب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای مشاوره می توانید از کارشناسان شرکت سمپاشی برای بید مشاوره رایگان دریافت کنید.

    شعبه شمال 

    ۲۲۹۵۰۸۷۷

    شعبه غرب

    ۴۴۵۵۷۰۹۲

    شعبه شرق

    ۳۳۸۰۷۸۹۳

    شعبه جنوب

    ۵۵۴۱۱۰۹۶

    پشتیبانی

    ۰۹۹۰۶۲۸۱۴۸۱

    امروزه بسیاری از تولید کننده‌های فرش، الیاف فرش را به ماده ای آغشته می‌کنند که احتمال بید زدگی فرش را بسیار کاهش می‌دهد. حتی برخی از آنها فرش خود را تا ۱۰۰ سال در مقابل بید گارانتی می‌کنند.

    بید فرش فقط تا زمانی خسارت وارد می‌کند که در مرحله نوزادی باشد. در این زمان بید فرش یا لارو از کراتین موجود در پروتئین الیاف فرش استفاده می‌کند.

    لازم به ذکر است که علاوه بر بید فرش، یک حشره دیگر نیز به فرش‌های شما آسیب می زند که به آن سوسک سیاه قالی می‌گویند. البته این سوسک ها علاوه بر تغذیه از کراتین موجود در بافت فرش، به انبارهای کارخانجات لبنی هم علاقه زیادی دارند.

    این حشره در زندگی خود ۴ مرحله متفاوت را تجربه می‌کند که عبارت اند از:

    • تخم
    • شفیره
    • لارو
    • پروانه

    روشهای سمپاشی بید فرش

     

    سمپاشی بید فرش

    تولید مثل این حشره در طول سال به دو مرحله محدود می‌شود.

    دوره اول از اواخر خرداد آغاز می‌شود و تا اوایل تیر ادامه دارد. دوره دوم نیز از اواخر آذرماه شروع می شود و تا اوایل دی نیز ادامه دارد. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که میزان خسارت زدن بید در گرما و رطوبت بیشتر افزایش می‌یابد.

    به دلیل وجود رطوبت بالا در شهرهای بندری (جنوب و شمال کشور) میزان بید فرش بیشتر است. به همین دلیل در این مکان‌ها به سمپاشی بید فرش احتیاج بیشتری داریم.

    البته در تهران نیز به دلیل زندگی آپارتمان نشینی دسترسی به هوای آزاد و نور آفتاب کمتر است و احتمال دارد پس از بازگشت از یک مسافرت به دلیل بسته بودن پنجره‌ها در مدت زمان طولانی با بیدزدگی فرش‌های خانه روبرو شویم.

    بخوانید!
    شرکت سمپاشی برای بید از چه سمی برای نابودی بید استفاده می کند؟

    سمپاشی بید فرش ،امری است که بهتر است آن را به شخصی متخصص محول کنیم و البته بخاطر مشغله‌های کاری برای بسیاری از ما غیرممکن است. به همین دلیل شرکت کیان پاک با استفاده از روش‌های نوین و تاثیرگذار می‌تواند عملیات سمپاشی بید فرش را برعهده بگیرد و خیال شما را از بابت این حشره‌های مخل آسایش آسوده کند.

    اما اگر به هر دلیلی قصد دارید خودتان دست به کار شوید و از شر این حشره‌های مزاحم راحت شوید، پیشنهاد می‌کنیم برای سمپاشی بید فرش مراحل زیر را به دقت مطالعه نمایید.

    اولین مرحله: پیدا کردن بیدهای فرش

    بید فرش را می‌توان در جای جای کشور و در بسیاری از خانه‌ها پیدا کرد. پروانه‌های حامل را که در حالت شفیره هستند را می‌توان در زیر مبل ها،پشت تلویزیون،کمدها،موکت و بسیاری از مکان های دیگر مشاهده کرد.

    بیدها را ممکن است با رنگ کرم با سر تیره‌تر در اندازه‌ای حدود ۱۱ میلیمتر روی فرش مشاهده کنید. البته مشاهده کردن تخم‌های بید فرش که به رنگ کرم یا سفید هستند بسیار سخت است و به راحتی قابل مشاهده نیست.

    شرکت سمپاشی برای بیدفرش

     

    دومین مرحله دوم: ارزیابی کردن میزان آلودگی

    می‌توانید برای شناسایی کردن بید فرش از تله‌های مخصوص استفاده کنید. برخلاف دیگر پروانه‌ها، آنها معمولا مکان‌هایی که مزاحم نداشته باشند را ترجیح می‌دهند مانند: زیر مبل، گوشه‌های اتاق نشیمن و یا نزدیک تخته‌ها.

    مکان‌هایی که به آنها مشکوک هستید را به خوبی بررسی نمایید. پیشنهاد ما این است که به دنبال فرش‌های نخ نما شده یا آسیب دیده باشید و از پارچه‌های پرده و سایر مبلمان منزل نیز قافل نشوید.

    مکان‌هایی که مرتب جارو و نظافت می‌کنید مستعد رشد و تولید مثل بیدها نیستند. برای اینکه شانس زنده ماندن لاروها افزایش یابد، تخم گذاری بیدها در مناطق تاریک تر رخ می‌دهد.

    سومین مرحله: محل رشد بیدهای فرش را پاکسازی کنید

    شاید جالب باشد که بدانید گرد و غبار، بیدها را به خود جلب می‌کند. زیرا حاوی مقدار زیادی سلول‌های پوستی، موی حیوان خانگی و حتی موی انسان است که منبع کراتین برای بیدها محسوب می‌شود.

    در صورتی که مدت زمان زیادی قادر به تشخیص بیدها نباشید، ممکن است به مقدار زیادی تکثیر شوند و آسیب زیادی از خود به جا بگذارند. همچنین می‌توانید برای از بین بردن بیدها از یک کیت بیدکُش نیز بهره بگیرید.

    بخوانید!
    حشره بید از کجا میاد؟

    پیشنهاد می‌کنیم پس از جارو کردن مکان‌های آلوده به وسیله جاروبرقی، پاکت جاروبرقی را بیرون از منزل در یک پلاستیک خالی نمایید و دور بیندازید. با اینکار خطر تکثیر بیشتر لاروها را خنثی می‌کنید.

    چهارمین مرحله: کاهش دادن تکثیر بیدهای فرش در خانه

    برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم از تله های مخصوص استفاده نمایید. در صورتی که یک تله مناسب برای این مشکل دارید، هرچه سریع تر دست به کار شوید و جلوی تخم گذاری بیشتر آنها را بگیرید.

    همچنین لازم به ذکر است که بیدهای بالغ فرش‌های شما را نمی خورند و این لاروهای بید هستند که این کار را انجام می‌دهند. ولی نباید فراموش کنید که در صورتی که بیدهای بالغ تولید مثل کنند، تخم های آنها باعث می‌شود که فرش هایتان آسیب زیادی ببینند.

     

    پنجمین مرحله: تخم‌ها و لاروهای بید فرش را از بین ببرید (سمپاشی بید فرش)

    سم پاشی بیدفرش

     

    لازم است به خاطر داشته باشید که لاروهای بید فرش، از کراتین و پروتئینی که در الیاف حیوانی و طبیعی وجود دارد تغذیه می‌کنند و کاری با پارچه‌های مصنوعی و پنبه‌ای ندارند. زمانی که متوجه آسیب دیدگی در خز، ابریشم، پشم و هر نوع چرم و پر شدید، به خوبی علائم آن را بررسی کنید.

    ششمین مرحله: تمیزکاری منظم و مداوم

    همانطور که اشاره کردیم، گرد و غبار باعث جذب بیدها می‌شود و به همین دلیل نظافت منظم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. فرش ها و پرده ها را به صورت منظم تمیز کنید و از جمع شدن گرد و غبار روی آنها جلوگیری کنید. اگر حیوان خانگی یا کودک در منزل دارید، بهتر است توجه بیشتری به نظافت دوره ای منزل نشان دهید.

    خلاصه مقاله:

    در این مقاله با خطرات و آسیب های بیدفرش آشنا شدیم. با توجه به دما و رطوبت محیط، بیدهای فرش توانایی این را دارند تا ۳ سال به زندگی خود ادامه دهند. همچنین برای سمپاشی بید فرش در کمترین زمان و بهترین قیمت می‌توانید با کیان پاک تماس بگیرید. همکاران ما با دوره ها و آموزش هایی که پشت سر گذاشته اند، بهترین خدمات را به شما ارائه خواهند داد.

    امتیاز شما به این مقاله ؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    09906281481